Underlag för samordning och nivåstrukturering
Ansvaret för att genomföra screeningprogrammet ligger enligt hälso- och sjukvårdslagen på regionerna. Verksamheten är komplex och spänner vanligen över flera verksamhetsområden, så varje region bör ha en tydlig organisation med processägare eller processledare och en styrgrupp eller processarbetsgrupp med definierade uppdrag och mandat, se avsnitt 7.10 Organisation och ansvar för processen. Processledaren har ansvar för att ha överblick över kvalitetsuppgifter i varje led och ge återkoppling till vårdkedjan om utveckling och förbättringsbehov.
I vårdkedjan ingår flera komponenter: laboratorier som utför HPV-analys, cytologisk analys och histopatologisk diagnostik, gynmottagningar som utför kolposkopier, vävnadsprovtagningar och behandlingar, enheter som utfärdar kallelser och provtagningsenheter (barnmorskemottagningar).
För flera av dessa verksamheter är det bra med samordning inom regionen eller på sjukvårdsregional eller nationell nivå. Detta kan i många fall ske genom överenskommelser inom och mellan regioner och sjukvårdsregioner, men i vissa avseenden kan det falla inom ramen för nivåstrukturering.
Förändrade provvolymer inom laboratorieanalyserna påverkar vad som är en lämplig organisation för laboratorieanalysen. Exempelvis bör cytologisk analys endast göras på enheter med tillräckliga volymer för att upprätthålla kompetens för analysen.
Biobankning kräver stora kringresurser och samordning är resursbesparande.
Kolposkopisk bedömning och behandling av ovanliga dysplasirelaterade problem bör samlas på ett fåtal erfarna gynekologer inom region eller sjukvårdsregion. Det kan exempelvis gälla cellförändringar under graviditet, immunsuppression och handläggning av körtelcellsdysplasi. Se kapitel 18 Screening, utredning, behandling och uppföljning av särskilda grupper.
I bilaga 10 sammanfattar nationella arbetsgruppen för livmoderhalscancerprevention vårdprogrammets förslag på regionala, sjukvårdsregionala och nationella åtgärder inom uppföljningen av screeningen som kan behöva nivåstruktureras. Förslagen är riktade till flera aktörer. Vissa förslag ligger inte inom Regionala cancercentrums beslutsmandat utan kräver regionala beslut.